onsdag 30 april 2014

Herrebro våtmark

Det finns en helt nyanlagd våtmark precis utanför Norrköping som kallas Herrebro, eftersom den ligger vid den gamla tippen med samma namn. Nuförtiden är den gamla tippen ett slamupplag. Detta skulle kunna tänkas vara lite lätt motbjudande men jag kände ingen lukt under de timmar jag var där. Eller jag och min pappa bör jag säga, eftersom det var han som informerade mig om denna nya sevärdhet! För att hitta dit är det lättast att satsa mot Borgs kyrka - det finns en parkering mittemot som är till våtmarken. Finast är dock att ta grusvägen in - första grusinfarten efter bron (vid NORF-ridskolan). Vi cyklade och det tog nog inte mer än 15-20 minuter. De jobbar fortfarande med att göra fina stigar i området så ha bra skor på er än så länge. Däremot inne i våtmarken finns fina spångar så man blir inte blöt om tårna!

Spångar i Herrebro, längst till höger ser ni även gömslet
I våtmarken finns det både ett fågeltorn, som befinner sig en bra bit från vattnet precis under en mysig ek. Ta med kikare om ni ska spana härifrån!

Utsikt i Herrebro! I mitten ser ni fågeltornet, till höger är vyn från detsamma
Gömslet är lite roligare - då går man först igenom hela skogen och våtmarken för att komma in i ett litet hus med smala luckor runt väggarna. Funkade väldigt bra att spana igenom och jag fick bra bilder på fåglar som inte alls fattade hur nära vi farliga människor var. Även på vägen dit och ifrån så lyckades jag fota sädesärla och steglits.

1) sädesärla 2) enkelbeckasin? 3) steglits
Sävsparv!
Två av fåglarna var helt nya för mig, och steglitsen hade jag aldrig fotat förr. Enkelbeckasinen är jag osäker på, men jag tror den långa näbben och de "linjerade" mönstrena på överkroppen skiljer den från övriga brunspräckliga vattenfåglar. Sävsparven var mycket lätt att känna igen när jag väl identifierat den - se den svarta formen på huvudet och de vita "polisongerna" samt vit runt nacken. Såg två av dessa, kanske hane och hona.

Skrattmåsar fanns det i massor (kanske inte jämfört med Tåkern, men många ändå). Chokladbrun huva till skillnad mot tärnornas "munkhätta" i svart. Ett helt gäng med fiskmåsar eller tärnor satt på öarna längre bort och de fick jag inga bra bilder på.
Skrattmåsar
Även änder fanns i flera uppsättningar, både gräsänder och skedänder. De senare hade jag aldrig sett förut och färgen var verkligen vacker! Minst ett par såg jag, eventuellt två.

Vanliga gräsänder
Skedänder
Även knipor och sothönor stoltserade för oss i vatten och på de små öarna där skrattmåsar hade koloni.

Knipa

Sothöna - ev. är den vänstra något annat?
 När vi hade stått i gömslet så länge att vi började frysa gick vi bort till fågeltornet. På vägen hittade jag den enda floran som jag fotade för dagen - en gullviva. Bland ekarna lekte sedan bofinkar. Är det någon som vet vad det är för liten fågel som så ivrigt hovrar ovanför gärden? Den lyckades jag inte ens fånga ordentligt i kikarsiktet.

Gullviva
Bofink, hane
Min pappa var lite besviken över att ingen örn kom ut och attackerade och åt någon av fåglarna... ornitologi var kanske lite tråkigt för honom, men vi fick istället se arga tofsvipor jaga bort en korp (kanske en kråka).

Korp (?) Havsörn (se kommentar!) till vänster, tofsvipa till höger

Mer spännande än så blev det inte, men mysig dag och sen fick jag tårta hos lillasyrran vilket inte var helt fel heller.


1 kommentar:

  1. Robert Petersen19 juli 2014 kl. 08:54

    Hej Malin!
    Trevligt att du och din pappa hittat ut till en av Norrköpings numera främsta fågellokaler, Herrebro våtmark. Hoppas ni gör fler turer dit. Jag vill bara meddela att det inte är fråga om en korp till vänster på din bild längst ned på sidan, det är en havsörn. Så din far fick (ovetandes) ändå se en örn trots allt.

    / Robert Petersen (Lokal fågelskådare)

    SvaraRadera